Τετάρτη, 31 Αυγούστου 2011

Το σκοτάδι είναι σημαντικό για τον ύπνο


Ο φυσικός βιορυθμός των ανθρώπων και των ζώων μας κρατάει ξύπνιους τη μέρα και μας κάνει να κοιμόμαστε τη νύχτα. Τα καλά σκοτεινά υπνοδωμάτια εγγυώνται έναν αναπαυτικό ύπνο ακόμη και μετά την ανατολή του ήλιου.
Η ορμόνη του ύπνου
Η μελατονίνη είναι η ορμόνη του ύπνου - η λέξη προέρχεται από την ελληνική γλώσσα, και «μέλας» σημαίνει «σκοτεινός». Η μελατονίνη ρυθμίζει σαν ένα ρολόι τις φάσεις μεταξύ ύπνου και ξύπνιου. Ο ανταγωνιστής της μελατονίνης είναι η ορμόνη κορτιζόλη: Σ’ ένα υγιές σώμα η κορτιζόλη και η μελατονίνη εναλάσσονται: Οι ορμόνες της μελατονίνης μας κάνουν να νιώθουμε κουρασμένοι το βράδυ, η κορτιζόλη μας κάνει να ξυπνάμε το πρωί. Η μελατονίνη εκκρίνεται μόνο κατά τη διάρκεια του σκοταδιού, ρυθμίζει κι εναρμονίζει το μεταβολισμό του σώματος, μειώνει την αρτηριακή πίεση και τον καρδιακό ρυθμό, επιβραδύνει τον καρδιακό παλμό, ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματος προς τα κάτω.

Τεχνητοί καθημερινοί ρυθμοί
Το φως καθορίζει τον καθημερινό ρυθμό των ανθρώπων και των ζώων. "Με τα κοκόρια ξύπνησες ,» λένε καμιά φορά όταν σηκώνεται κανείς πολύ νωρίς. Αλλά οι κότες έχουν στις μέρες μας πολύ δύσκολο βιορυθμό. Κατά τη διάρκεια της επώασης στα κοτέτσια είναι εγκατεστημένα συστήματα φωτισμού, "που με τη βοήθειά τους μπορεί να ελεγχθεί ο ημερήσιος ρυθμός της ωοπαραγωγής στο βέλτιστο», λέει ο προμηθευτής Big
Dutchmann. "Μια μονάδα dimmer προσομοιώνει τις διάφορες φάσεις του φωτός της ημέρας και ρυθμίζεται σε κεντρικό επίπεδο από έναν προσομοιωτή ηλιακού φωτός." Έτσι μπορεί να ρυθμίζεται η εναλλαγή της μέρας με τη νύχτα και οι κότες να γεννούν περισσότερα αυγά.
Σκοτεινό υπνοδωμάτιο
Ασφαλώς και υπάρχουν άνθρωποι που δεν ενοχλούνται με τα φώτα αναμμένα όταν κοιμούνται. Όμως, η έλλειψη ύπνου με σταθερό φωτισμό στο δωμάτιο είναι και βασανιστήριο που επιδρά σαν τιμωρία στο θύμα. Γιατί για τους περισσότερους ανθρώπους το σκοτάδι παίζει σημαντικό ρόλο για έναν αναπαυτικό ύπνο. Η παραγωγή της ορμόνης του ύπνου μειώνεται με την έναρξη της φωτεινότητας κι αντ’ αυτού διαχέεται η κορτιζόλη που δραστηριοποιεί το σώμα. Το καλοκαίρι, όταν ο ήλιος ανατέλλει νωρίς, η κρεβατοκάμαρα πρέπει να είναι καλά σκιασμένη. Όσοι δεν έχουν παντζούρια, μπορούν να τοποθετήσουν περσίδες.
Γλυκό ξύπνημα
Ωστόσο είναι ωραίο να ξυπνάει κανείς με την ανατολή του ηλίου, απλά ίσως όχι το πρωί από τις πέντε. Επειδή δεν μπορούμε να μετακινήσουμε τον ήλιο, υπάρχουν ξυπνητήρια με φως αφύπνισης, τα οποία επιτρέπουν ένα φυσικό ξύπνημα. Μισή ώρα πριν από την προκαθορισμένη ώρα το φως αφύπνισης αρχίζει να γεμίζει το δωμάτιο βαθμιαία με φυσικό φως σαν ν’ ανατέλλει ο ήλιος. Επιπλέον, μπορείτε να βάλετε και φυσικούς ήχους.
Yahoo! Deutschland. Lifestyle. Claudia Lück. Living. Dunkelheit ist wichtig für den Schlaf. http://de.lifestyle.yahoo.com/blogs/living/dunkelheit-ist-wichtig-f%C3%BCr-den-schlaf-115038224.html (Mo., 1. Aug 2011)


Elena Arvanitou

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου