Σάββατο, 10 Σεπτεμβρίου 2011

Τι είναι ο πονοκέφαλος;


Ο πονοκέφαλος ή κεφαλαλγία είναι ο πόνος οποιασδήποτε περιοχής μέσα ή γύρω από το κεφάλι.
Συμπτώματα
Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι κεφαλαλγίας. Οι συνηθισμένοι είναι οι εξής:
  • Πονοκέφαλος έντασης (ονομάζεται και πονοκέφαλος άγχους, μυϊκός πονοκέφαλος) - ήπιος έως μέτριος πονοκέφαλος που μπορεί να διαρκέσει λεπτά ή μέρες κι έχει την τάση να επαναλαμβάνεται. Ο πόνος είναι μόνιμος και αισθητός και στις δύο πλευρές του κεφαλιού και του λαιμού ως πίεση ή ένταση. Σημαντικό είναι ότι η άσκηση βοηθάει πολύ και δεν υπάρχουν επιπλέον συμπτώματα όπως  η ναυτία.
  • Ημικρανία – τα συμπτώματα μπορεί να είναι μεταβλητά και υπάρχουν αρκετοί διαφορετικοί τύποι ημικρανίας, αλλά συνήθως πρόκειται για μια μέτρια έως σοβαρή μονόπλευρη κεφαλαλγία που πάλλεται και είναι έντονη. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι χειροτερεύει με τη δραστηριότητα και υπάρχουν πρόσθετα συμπτώματα, κυρίως ναυτία και έμετος, διάρροια και αυξημένη ευαισθησία στο θόρυβο, το φως ή τις μυρωδιές. Μερικοί άνθρωποι βιώνουν μια αύρα (συμπτώματα, όπως φώτα που αναβοσβήνουν) πριν από τον πονοκέφαλο.
  • Σύμπλεγμα πονοκεφάλων - συχνή, μικρής διάρκειας (λιγότερο από μία ώρα), μονόπλευρη κεφαλαλγία σε όλη την περιοχή των κροτάφων ή γύρω από τα μάτια, συμβαίνει μία ή περισσότερες φορές την ημέρα, και συχνά διαταράσσει τον ύπνο. Επαναλαμβάνεται για αρκετές εβδομάδες, στη συνέχεια υποχωρεί, αν και μπορεί μήνες αργότερα να επανεμφανιστεί.
  • Η χρόνια καθημερινή κεφαλαλγία - μπορεί να είναι οποιοδήποτε από τα παραπάνω είδη κι εμφανίζεται για τουλάχιστον 15 ημέρες το μήνα για τουλάχιστον τρεις μήνες.
Αυτή είναι μόνο μια γενική εικόνα. Κάθε άτομο έχει διαφορετικά συμπτώματα, οπότε η διάγνωση πρέπει να επιβεβαιώνεται από γιατρό.
Αιτίες / Παράγοντες κινδύνου
Οι πονοκέφαλοι συνήθως χωρίζονται είτε σε πρωτεύοντες (δεν σχετίζονται με άλλη διαταραχή) ή δευτερεύοντες (που προκαλούνται από άλλα πράγματα, όπως τραύματα στο κεφάλι, υψηλή αρτηριακή πίεση ή όγκο στον εγκέφαλο). Με τις δευτεροπαθείς κεφαλαλγίες είναι απαραίτητη η θεραπεία της υποκείμενης αιτίας, γιατί διαφορετικά μπορεί ν’ αποδειχθεί μοιραία. Οι πρωτογενείς κεφαλαλγίες δεν σκοτώνουν, ακόμη και αν καταστρέφουν την ποιότητα ζωής σας. Η θεραπεία περιλαμβάνει τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση τυχόν υποκείμενης αιτίας, στη συνέχεια τη χρήση απλών τεχνικών και θεραπειών για την ανακούφιση του πόνου που συνοδεύονται από πιο ισχυρά φάρμακα, αν οι απλές μέθοδοι αποδειχτούν ανεπαρκείς. Μπορείτε ν’ αποτρέψετε τους πονοκέφαλους ή να μειώσετε τον αριθμό και τη σοβαρότητά τους μέσω της άσκησης. Η τακτική αεροβική άσκηση μειώνει το άγχος και τη συχνότητα των πονοκεφάλων, και μπορεί ακόμη και να σταματήσει έναν επίμονο πονοκέφαλο. Επίσης, ν’ αποφεύγετε τις συνηθισμένες αιτίες που προκαλούν πονοκέφαλο, όπως συγκεκριμένα φαγητά, το αλκοόλ ή τα συντηρητικά, να κάνετε υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, και να τρώτε συχνά για ν’ αποφεύγετε τη μείωση της γλυκόζης στο αίμα.
Θεραπεία/Ανάρρωση
Τα απλά παυσίπονα που χορηγούνται δια του στόματος είναι αποτελεσματικά για τους περισσότερους τύπους κεφαλαλγίας αν χρησιμοποιηθούν σωστά, ενώ τα πιο ισχυρά και ειδικά φάρμακα, όπως οι τριπτάνες ή τα φάρμακα 5HT έχουν φέρει επανάσταση στην αντιμετώπιση των ημικρανιών. Ένα ευρύ φάσμα άλλων θεραπειών μπορούν να βοηθήσουν σε πονοκεφάλους συμπεριλαμβανομένων των συμπληρωματικών θεραπειών και, για τις ημικρανίες, της καλλυντικής θεραπείας Botox. Τα συνηθισμένα παυσίπονα που λαμβάνονται από το στόμα δεν είναι συνήθως αποτελεσματικά για το σύμπλεγμα πονοκεφάλων, επειδή δεν έχουν ταχεία δράση. Η εισπνοή οξυγόνου υψηλής ροής είναι μια αποτελεσματική θεραπεία για πολλούς, όπως είναι η σουματριπτάνη όταν χορηγείται με ένεση. Ωστόσο, παραμονεύει ο κίνδυνος που λέει ότι η πολύ συχνή λήψη φαρμακευτικής αγωγής μπορεί να οδηγήσει σε χειρότερους πονοκεφάλους ή σε χρόνια καθημερινή κεφαλαλγία. Ονομάζονται αναλγητικοί ή πονοκέφαλοι απ’ τα φάρμακα ανάκαμψης. Ο μόνος τρόπος να μειωθούν είναι να σταματήσετε να παίρνετε τα παυσίπονα, που συνήθως είναι καλύτερα να το κάνετε με τη βοήθεια του γιατρού σας.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου